Αναρτήθηκε από: fragkoulis | Μαρτίου 22, 2017

Κι όμως είδαμε αναπαράσταση του ρουκετοπόλεμου και την… Πρωτοχρονιά!!

Παρέλαση ρουκετατζήδων Αγ. Μάρκος Διαβάζοντας τον ηλεκτρονικό τύπο στις 22-3-2017, στην ΑΛΗΘΕΙΑ και στη στήλη «Αληθινά», που επιμελείται ο αγαπητός Γιάννης Τζούμας, ομολογώ ότι με τράβηξε περίεργα ο τίτλος «Προτείνω ο Ρουκετοπόλεμος να γίνει τα… Χριστούγεννα». Ένας τίτλος καυστικός για ένα καυτό επίκαιρο θέμα που έχει σχέση με τις προτάσεις- απόψεις εκλεκτών συμπολιτών μας γύρω από το χώρο ή το χρόνο διεξαγωγής του εθίμου. Το έθιμο είναι και θα συνεχίσει να είναι έθιμο όσο διεξάγεται μεταξύ των δύο βρονταδούσικων ενοριών Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερειθιανής, το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ, κοντά στην Ανάσταση. Ο προσδιορισμός του τρόπου, του χώρου και του χρόνου διεξαγωγής του εθίμου, δεν γίνεται για να αδικηθεί κανείς συντοπίτης μας, από όσους, μέσα στην αγωνία τους, προτείνουν χίλιες δυο λύσεις (αναπαράσταση με μεταφορά στην παραλία, στην Πλατεία του Αφανή Ναύτη ή αλλού) προκειμένου να βγει το έθιμο αλώβητο από την κρίση που διέρχεται.

Ο τίτλος αυτός με έκανε  να θυμηθώ την Πρωτοχρονιά του 2001, όταν δυστυχήσαμε να δούμε αναπαράσταση του ρουκετοπόλεμου στο λιμανάκι του Πετροκάραβου, στο Βροντάδο, έχοντας στόχο ένα ηλεκτροφωτισμένο «2000», που έπρεπε να σβήσει με το χτύπημα μιας ρουκέτας. Νικητής βέβαια, ήταν όχι κάποια από τις δύο ενορίες ούτε  οι ρουκετατζήδες που έλαβαν μέρος στο σόου, αλλά ένα τηλεοπτικό κανάλι, μια τηλεοπτική εκπομπή με γνωστό παρουσιαστή και όσοι τοπικοί παράγοντες παραχώρησαν συνέντευξη, για να πούνε τι; Για τον πρωτοχρονιάτικο ρουκετοπόλεμο; Ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του. Η λαϊκή θυμοσοφία λέει: «Εδεκείνα εφέραν τούτα«.

Ο ρουκετοπόλεμος, γιγαντώθηκε και μεταλλάχτηκε σε τουριστικό κράχτη και σόου σκοπιμοτήτων, ακριβώς γιατί φθάρηκαν τα χαρακτηριστικά του ως εθίμου. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να επιμεριστούν ευθύνες για την κατάντια του, παρόλο που θα ‘πρεπε. Ας αναλογιστεί ο καθένας όμως πόσο συνέβαλε, έστω  και άθελά του, σ’ αυτό.  Κανένα έθιμο δεν μπορεί να λειτουργήσει ως εικονική πραγματικότητα. Κανένα συμφέρον (ατομικό, συντεχνιακό, πολιτικό κ.λπ.) δεν μπορεί να αντικαταστήσει τους δυνατούς εθιμικούς δεσμούς με τη γη που γεννηθήκαμε  και τους προγόνους μας.

Και επειδή το βλέμμα  ορισμένων, όταν μιλάμε για κρίση του εθίμου, μπορεί να στρέφεται στους θιγόμενους από το ρουκετοπόλεμο, ας ξεκαθαριστεί ότι αρκετοί από αυτούς ήταν ρουκετατζήδες, συμμετείχαν στο έθιμο σε παλιότερες δεκαετίες. Εκείνο όμως που τώρα τους έκανε να διαμαρτύρονται δίκαια, είναι η τεράστια αύξηση του αριθμού και της δύναμης των ρουκετών, που έφερε αναπόφευκτα ζημιές στην περιουσία τους αλλά και ο σωματικός κίνδυνος που διατρέχουν έγκλειστοι στα σπίτια τους εκείνο το βράδυ.

Το έθιμο του ρουκετοπόλεμου θα αναγεννηθεί και θα συνεχίσει την  πορεία του στο χρόνο κάτω  από δύο προϋποθέσεις: Όταν πάψει να εκμεταλλεύεται από κάθε λογής επιτήδειους ως καταναλωτικό προϊόν και όταν η διεξαγωγή του ξαναγυρίσει στις ρίζες του. Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν από μόνα τους. Χρειάζεται προσπάθεια απ’ όλους και ισχυρές αντιστάσεις απέναντι σε κάθε παράγοντα αλλοίωσής του. Σήμερα έχουμε κοντά μας ένα Σωματείο (Σωματείο Βρονταδουσιακών Εθίμων) που  πρέπει να του αναγνωρίσουμε τις έντιμες προσπάθειες συσπείρωσης για μια γνήσια διεξαγωγή του εθίμου, όπως παλιά. Το Σωματείο όμως, από μόνο του δε φτάνει. Χρειάζεται σ’ αυτή την κατεύθυνση να βοηθήσουμε  όλοι μαζί.

Σαν απόδειξη του γνήσιου εθίμου του ρουκετοπόλεμου, της ποσότητας των ρουκετών σε μια ενορία αλλά και της συνεκτικής δύναμης που ασκούσε πάνω στο λαό, κοινοποίησα την παραπάνω φωτογραφία της δεκαετίας του ’60 από το προσωπικό μου αρχείο –φαίνομαι κι εγώ να κρατώ  το πλακάτ του αρχηγείου- με την παρέλαση των ρουκετατζήδων έξω από τον Άγιο Μάρκο. Ίσως η εικόνα αυτή φανεί πιο χρήσιμη απ’ όσες  λέξεις έχουν γραφτεί γι’ αυτό το θέμα.

Βροντάδος,  22-3-2017

Φραγκούλης Π. Κυλαδίτης

Advertisements

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: